Tuesday, November 26, 2019

BBM3410Satu2019: Ulasan Buku Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi Normaliza Abd Rahim (2019)


Ulasan Buku Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi

Buku Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi mengandungi 6 bab secara keseluruhannya. Dalam bab satu, mengandung kajian mengenai wacana. Wacana merujuk kepada wacana yang berbentuk teks, tulisan, ujaran dan interaksi. Bab dua pula mengandungi teori dan pendekatan wacana yang akan memperkenalkan beberapa teori dan pendekatan wacana yang diperkenalkan oleh pakar-pakar wacana. Pendekatan ini juga sangat penting supaya sesuatu kajian itu berjalan dengan baik serta dapat difahami dengan mudah. Selain itu, bab tiga pula mengandungi analisis wacana dan tekstual dan ujaran. Analisis wacana itu berkaitan dengan wacana tekstual lirik lagu, cerita sosial dan wacana ujaran dalam kalangan kanak-kanak. Di samping itu, bab empat pula mengandungi strategi komunikasi strategi komunikasi ini berkaita dengan ujaran atau interaksi seseorang individu apabila berkomunikasi dengan orang lain.
Dalam bab lima pula mengandungi taksonomi dan pendekatan strategi. Senarai taksonomi  dan juga pendekatan turut diperkenalkan. Strategi komunikasi ini sesuai digunakan seperti dalam interaksi, ujaran, tulisan dan teks.  Seterusnya bab enam pula mengandungi analisis strategi komunikasi dalam kalangan kanak-kanak. Dalam bab ini pengkaji telah melakukan kajian terhadap kanak-kanak semasa dalam perbincangan kumpulan. Pengkaji mendapati terdapat 16 pendekatan strategi komunikasi yang telah digunakan. Kajian ini juga turut memberi kesan terhadap masyarakat, ibu bapa, dan pelajar sekolah. Akhir sekali, bab tujuh mengandungi cadangan kajian yang akan datang mengenai kajian wacana dan strategi komunikasi. Kesimpulannya, buku ini memberikan panduan kepada kita sekiranya ingin melaksanakan  sesuatu kajian wacana itu. Selain itu, kajian wacana juga boleh menggunakan teori dan pendekatan yang telah dibincangkan dalam buku ini. Seterusnya, buku ini juga dapat ilmu kepada pembaca mengenai strategi komunikasi. Hal ini demikian kerana strategi komunikasi ini sangat penting supaya komunikasi itu dapat disampaikan engan baik dan berkesan. Oleh itu, buku ini sememangnya sangat berguna untuk dijadikan rujukan.
Rujukan : Normaliza Abd Rahim. 2019. Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Penerbit: UMT.





INSTAGRAM



BUKTI PROF LIKE GAMBAR 



FACEBOOK





No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2019: KALENDAR 2020

Assalamualaikum geng... Haaa untuk kelas amali yang terakhir ini aku diminta untuk menghasilkan kalendar 2020... Pada mulanya banyak juga y...