Monday, September 16, 2019

BBM3410Satu2019: DIRI

Assalamualaikum pembuka bicara...

Nama diberi Ainul Najiha Solehah binti Mior Zainul Rin. Aku berasal dari Teluk Intan, Perak. Aku merupakan anak nombor dua daripada lima orang adik-beradik. Aku mempunyai seorang kakak dan tiga orang adik lelaki. Ayahku merupakan seorang pesara kerajaan manakala ibuku merupakan suri rumah tangga. Memandangkan aku ni asal orang Perak, sah-sahla aku boleh bercakap dalam loghat Perak. Semua keluarga aku bertutur hari-hari dalam loghat Perak. Apabila dengan kawan-kawan aku sering kali terlepas cakap dalam dialek Perak. Kadang-kadang tu kawan-kawan aku tak berapa nak faham sesuatu perkataan yang aku cakap dalam dialek Perak. Kelakar pun ada...hahahahahahaha


Aku merupakan mahasiswa di Universiti Putra Malaysia. Alhamdulilah syukur ke hadrat Allah SWT, aku sudah tiga tahun bergelar mahasiswa di UPM. Tahun ini merupakan tahun terahir aku belajar di sini. Aku berdoa semoga apa yang aku hajatkan akan tercapai dengan izin Allah SWT. Di universti, aku telah mengambil bidang Bahasa dan Linguistik Melayu sebagai major manakala untuk minor pula aku telah mengambil Penterjemahan dan Intepretasi. sepanjang 3 tahun aku belajar di universiti aku mempunyai tiga orang sahabat karib. Mereka mengambil bidang yang sama dengan aku. Yang paling kelakar mereka juga merupakan rakan sebilik aku. Apa-apa perkara yang kami buat pasti akan berempat sampaikan orang sekeliling akan perasan jika ada di antara kami tiada.Kami berempat ni dah macam adik-beradik. Sahabat yang nak aku cerita ini bernama Atikah, Aten dan Qiu.


Baiklah aku nak cerita sikit pasal kawan-kawan aku ini. Kawan aku yang pertama bernama Nor Atikah binti Rahmat. Aku panggil dia Tikah jea. Dia berasal dari Perak juga sama seperti aku. Kami ni satu kampung tau. Kami pernah satu sekolah rendah dan sekolah menengah sama-sama. Pada ketika itu kami kenal antara sat sama lain tapi tak begitu rapat.


Pertama kali aku melangkah ke UPM aku terkejut dan tak sangka dia dapat satu universiti dengan aku. Dari situ kami mula berkawan dan rapat sehingga sekarang. Atikah ni cantik orangya. Siapa yang belum mengenali dia pasti akan kata dia sombong. Sebenarnya, dia ni tak sombong pun. Muka nampak macam sombong tapi hati baik tau. Okay yang lagi kawan aku dua orang tu, nanti aku sambung yea....




No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2019: KALENDAR 2020

Assalamualaikum geng... Haaa untuk kelas amali yang terakhir ini aku diminta untuk menghasilkan kalendar 2020... Pada mulanya banyak juga y...