Sunday, September 22, 2019

BBM3410Satu2019: Nenek dan Datuk



Cerita ini mengisahkan Alim dan keluarganya pulang ke kampung. Alim tidak sabar pulang ke kampung kerana ingin bermain dengan ayam dan itik. Setelah sampai di kampung, Alim terus mencari ayam dan itik namun ayam dan itik tersebut tidak ada. Alim berasa sangat sedih. Nenek dan datuk memberitahu Alim, ayam dan itik tersebut masih hidup dan tinggal di reban baharu. Alim kemudiannya menangis lagi kerana menyangka rumah atuk dan neneknya telah tiada. Nenek memujuk Alim sambil berjalan sekeliling rumah.

Rujukan: Normaliza Abd Rahim. 2019. Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi.  
          Terengganu. Universiti Malaysia Terengganu.


Jenis Multimedia
Antara jenis  multimedia yang boleh digunakan bagi tujuan penyebaran cerita sosial tersebut adalah melalui Youtube. Melalui Youtube cerita sosial ini lebih mudah untuk difahami kerana cerita ini berbentuk video yang gambarnya boleh bergerak. selain itu, dalam video tersebut boleh diselitkan dengan lagu-lagu yang bersesuaian dengan tajuk cerita atau situasi cerita tersebut. Sebagai contoh, cerita sosial 'Nenek dan Datuk' ini lebih kepada cerita kanak-kanak. Oleh itu, lagu yang ceria bersesuaian dengan cerita ini.  Hal ini dapat menarik minat orang lain untuk menonton cerita tersebut.


Selain itu, jenis multimedia yang boleh digunakan untuk tujuan penyebaran cerita sosial ini adalah melalui Facebook. Melalui facebook cerita sosial ini boleh disampaikan melalui penulisan atau video yang dapat menarik perhatian khalayak.

No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2019: KALENDAR 2020

Assalamualaikum geng... Haaa untuk kelas amali yang terakhir ini aku diminta untuk menghasilkan kalendar 2020... Pada mulanya banyak juga y...